Rehabilitacja i fizjoterapia
Rehabilitacja dziecięca
powrót
INFORMACJE OGÓLNE:
Od urodzenia każde normalne dziecko rozwija się według bardzo wyodrębnionych etapów w sześciu najważniejszych obszarach funkcjonowania istoty ludzkiej. Obszarami tymi są: wzrok, słuch, zmysł dotyku, ruch, mowa, sprawność rąk. Ocena funkcjonalna dziecka (Profil rozwojowy) pozwala określić co potrafi, a czego nie potrafi i pozwala na porównanie dzieci z uszkodzeniem mózgu do dzieci zdrowych w tym samym wieku kalendarzowym. W naszym ośrodku do pracy z dziećmi stosujemy sprawdzone metody reedukacji neurofizjologicznej: Bobath i Vojta.
Metoda Bobath
Metoda stanowi wszechstronne podejście terapeutyczne, mające na celu rozwiązywanie problemów, służące do diagnostyki i terapii pacjentów po uszkodzeniach centralnego układu nerwowego, ukierunkowane na poprawę wyników funkcjonalnych pacjenta. Obecnie wiodącą rolę w metodzie odgrywa podejście mające na celu rozwiązywanie problemów konkretnego przypadku klinicznego z uwzględnieniem celów pacjenta.
Usprawnianie według koncepcji NDT-Bobath jest szczególnie przydatne w leczeniu niemowląt i dzieci, ponieważ może być łatwo włączone w ich biologiczny rytm dnia. Prawidłowo wykonywane zabiegi pielęgnacyjne, karmienie, noszenie dziecka, czy zabawa z nim są odpowiednimi momentami do utrwalania ruchów ćwiczonych przez fizjoterapeutę. Odpowiednio przeszkoleni rodzice i opiekunowie, którzy zrozumieją problemy i trudności występujące u ich dziecka kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych. Za szkolenie rodziców odpowiedzialny jest lekarz prowadzący i fizjoterapeuta.
Istotą koncepcji było i jest interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów pacjenta/dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych wynikających z uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego z uwzględnieniem indywidualności w budowie i funkcjonowaniu organizmu, osobowości, zdolności poznawczych oraz barier środowiskowych wpływających na możliwości uczestnictwa w codziennym życiu. Uwzględnienie czynników środowiskowych i możliwości uczestnictwa w życiu społecznym stanowi niedawne uzupełnienie koncepcji, opiera się ono na międzynarodowej klasyfikacji funkcjonalnej ICF. Terapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, a nie porusza wybranymi kończynami. Dzięki temu dostarcza odpowiednich doznań czuciowych i ruchowych, a dziecko jest dynamicznie aktywizowane. Pomoc przy wykonywaniu ruchu powinna być taka, aby zapewniała maksymalny i aktywny udział dziecka, a jednocześnie nie wywoływała nieprawidłowych odpowiedzi wynikających ze zbyt dużego wysiłku czy stresu.
Zasady metody NDT Bobath:
- Wpływanie na dystrybucję napięcia mięśniowego (obniżanie napięcia wzmożonego i podwyższanie obniżonego);
- Hamowanie nieprawidłowych odruchów i ruchów;
- Wyzwalanie ruchów i kontrolowanie ich przebiegu wspomaganiami z punktów kluczowych (punktów kontroli ruchu)
- Utrzymywanie pełnej ruchomości w stawach;
- Wyrobienie kontroli postawy i ruchów (najbardziej jak to jest możliwe zbliżonych do prawidłowych i dopiero w tej formie ich automatyzacji);
- Wykorzystywanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach;
Metoda Vojta
Metoda Vojty to neurofizjologicznie sterowany system torowania, mający na celu przywrócenie wrodzonych fizjologicznych wzorców ruchowych, które są zablokowane w swoim rozwoju przez wczesnodziecięce uszkodzenia mózgu lub zostały utracone na skutek urazów. Metoda ta, zwana również uruchomieniem odruchów, jest stosowana głównie profilaktycznie i leczniczo w dziecięcych neurologicznych zaburzeniach ruchowych oraz ortopedycznych wadach postawy. Stosowana jest również u dorosłych.
Vojta zajmował się kinezjologią czyli nauką o wzorcach ruchu. Są one wrodzone, zakodowane genetycznie, dostępne w każdym wieku i posiadają wszelkie cechy lokomocji. Podstawowe wzorce to wzorzec odruchowego obrotu i wzorzec odruchowego pełzania. Wzorce te zawierają analogie do wzorców ruchowych, którymi dysponuje każdy osobnik, dlatego w metodzie Vojty nie trenuje się konkretnych funkcji, np. chodzenia, ale daje się każdemu pacjentowi bazę wzorców i pacjent z nich korzysta adekwatnie do motywacji psychicznej.
Podczas terapii metodą Vojty wywołuje się zablokowany i niedostępny dla pacjenta, ale istniejący w matrycy ontogenezy wzorzec ruchu. Osiąga się to poprzez stymulację dotykową wybranych miejsc na ciele dziecka (strefy stymulacji) w ściśle określonej pozycji wyjściowej (plecy, brzuch, bok) i przy ciągłej kontroli oczekiwanych wzorców częściowych i globalnych odruchowej lokomocji.
Wyzwalanie kompleksów ruchowych (odruchowego pełzania i obrotu), wpływa na funkcję całego organizmu, zarówno w zakresie czynności układu wegetatywnego jak i czuciowego. Terapia, obok kształtowania ruchu, wpływa pozytywnie na pogłębienie i regularność oddechu, zmianę częstości tętna i ciśnienia, krążenie obwodowe i odczucie ciała.
Wzorzec odruchowego pełzania wyzwalamy ze ściśle określonej pozycji wyjściowej, ułożenie głowy określa nam stronę twarzową i potyliczną. Terapeuta poprzez różne wariacje pełzania i kombinacje stref osiąga zamierzoną pracę mięśni, dając pacjentowi bazę prawidłowych wzorców ruchowych.
Metoda Vojty może być stosowana od pierwszych dni życia dziecka aż do późnej starości -
zmieniają się tylko cele. Metodę Vojty możemy stosować w różnych schorzeniach.
Pozostałe zabiegi
Korzeniami sięgamy medycyny sportowej, najbardziej wymagającej dziedziny, na co dzień stykającej się z poważnymi, niestandardowymi kontuzjami. Nasza historia to historia naszych pacjentów, dla których trafna i szybka diagnoza, skuteczne leczenie i zakończona sukcesem rehabilitacja stanowią „być albo nie być” ich sportowych karier; to także historia naszych pacjentów nie uprawiających sportu, których właściwie poprowadzona rehabilitacja uwolniła od bólu, dyskomfortu, umożliwiła im powrót do życia bez ograniczeń.
Rehabilitacja sportowa
więcej
Rehabilitacja ortopedyczna
więcej
Ból kręgosłupa
więcej
Terapia manualna
więcej
Korekcja postawy ciała i skolioz
więcej
Leczenie zespołów bólowych
więcej
Pilates
więcej
Szkoła pleców
więcej
Rehabilitacja dziecięca
więcej
Osteopatia
więcej
Rehabilitacja uroginekologiczna
więcej