kość kość kość kość kość
Zadzwoń aby się zarejestrować:
+48 609 *** *** Pokaż
Logo Logo

Zabiegi i operacje

Biodro trzaskające

INFORMACJE OGÓLNE O OPERACJI:

Biodro trzaskające jest to schorzenie, w którym występuje uczucie przeskakiwania w stawie biodrowym i może mu towarzyszyć odgłos przeskakiwania. Stan ten pojawia się w trakcie chodzenia, przy wstawaniu z pozycji siedzącej lub przy kołysaniu biodrami. W większości przypadków przeskakiwanie w biodrze jest niebolesne, ale z czasem może prowadzić do pojawienia się dolegliwości bólowych i wówczas wymaga leczenia.

Przeskakiwanie może pojawić się w różnych miejscach w obrębie obręczy biodrowej:

• Biodro trzaskające zewnętrzne: przeskakiwanie pasma biodrowo-piszczelowego lub brzegu mięśnia pośladkowego na krętarzu większym kości udowej.

• Biodro trzaskające wewnętrzne: przeskakiwanie ścięgna mięśnia biodrowo-lędźwiowego na torebce stawu biodrowego lub obrąbka stawu biodrowego na brzegu panewki miednicy, lub ścięgien mięśni kulszowo-goleniowych na guzowatości kości kulszowej

PRZYCZYNY POWSTAWANIA BIODRA TRZASKAJĄCEGO:

• efekt wzrostu napięcia mięśniowego w obrębie biodra – tancerze, często powtarzane ćwiczenia ze zgięciem stawu biodrowego
  • szpotawość bioder
  • koślawość kolan

OBJAWY:

• przeskakiwanie w biodrze
  • ból w trakcie przeskakiwanie

DIAGNOSTYKA BIODRA TRZASKAJĄCEGO:

• wywiad i badanie lekarskie oparte na specjalnych testach wywołujących przeskakiwanie
  • usg biodra – ocena przeskakiwania zewnętrznego i wewnętrznego
  • rezonans magnetyczny stawu biodrowego – uszkodzenie obrąbka stawowego

LECZENIE:

• nieoperacyjne: Zazwyczaj biodro trzaskające nie wymaga leczenia operacyjnego. W takich przypadkach stosuje się ćwiczenia rozciągające przykurczone mięśnie i ścięgna, ćwiczenia poprawiające stabilizację miednicy. Dodatkowo stosuje się leki przeciwbólowe i przeciwzapalne oraz iniekcje kortykosteroidowe.
  • operacyjne: W momencie gdy leczenie nieoperacyjne nie przynosi efektu i przeskakiwaniu towarzyszy ból, wówczas schorzenie to leczy się operacyjnie. W większości przypadków zabiegi wykonuje się technikami artroskopowymi, małoinwazyjnymi. Stosuje się również techniki „na otwarto” , gdy nie ma technicznych możliwości wykonania operacji artroskopowej. W przypadku przeskakiwania ścięgna lub mięśnia zabieg polega na przecięciu lub wydłużeniu przykurczonych struktur. Jeżeli patologia dotyczy samego stawu biodrowego, wówczas stosuje się techniki artroskopowe – naprawa lub wycięcie uszkodzonego obrąbka stawowego.